Doğru Uyumak

Uyku ihtiyacınız 24 saatte bir başa döner ve vücudun biyolojik saati tarafından yönetilir.  Bu ritimler en çok uyuma uyanma düzenine bağlıdır ve gün boyunca uyanıklık ve rehavet arasındaki dalgalanmalardan sorumludur. Normal sirkadyan ritimleri olan kişiler en çok sabah ve öğleden sonra ayıktır fakat akşama doğru daha ağırlaşırlar ve gece uyuma ihtiyacı duyarlar.

Araştırmalar sirkadyan ritimlerin tansiyon, vücut ısısı, hormon seviyeleri ve bağışıklık sistemi gibi başka fizyolojik süreçlerde de görüldüğünü gösterir. Vücut saati aslında hipotalamusun bir parçasıdır. Hipotalamus beynin, optik sinirlerin buluştuğu noktanın hemen üstünde, göz çukurlarının 3 cm kadar gerisinde bulunan bir bölgesidir.Özel olarak, vücut saati, hipotalamik sinir hücresi kümesidir. Eski bir saatin sarkacın eşit salınımlarıyla saati takip etmesi gibi, vücut saati de SCN’deki protein moleküllerinin yavaş gelgitleriyle saati belirler. Kişilerin ışıktan ve diğer zaman belirteçlerinden mahrum bırakıldığı kontrollü çalışmalarda vücut saatinin yaklaşık 25 saatlik bir döngüsü olduğu görülmüştür. Fakat insanlar karanlıkta yaşamadığı için hem güneşten hem de yapay cihazlardan gelen ışık ve alarmlı saatler gibi çevresel işaretler sirkadyan ritmi etkiler ve vücut saatinin güneşin 24 saatlik döngüsünü takip etmesini sağlar.

Uykunun REM olan ve olmayan iki evresi vardır. REM (rapid eye movement) evresi hızlı göz hareketiyle karakterizedir ve rüyaların görüldüğü evre olarak bilinir. REM olmayan evreler 4’e bölünür ve bu evrelerde uyku gitgide derinleşir.

 Uyku kişilikleri:

Vata tipi kişilerde uyku bozuklukları, uykuya dalmaya çalışırken günlük olayların ve bunlarla alakalı duyguların akıldan çıkarılamamasıyla görülür. Pitta tipi insanlarda uykuya dalmakta sorun olmaz fakat sabahın çok erken saatlerinde uyku bölünür ve birkaç saat boyunca tekrar uykuya geçilemez. Kapha tipi insanlarda ise uyku bozuklukları derin ve uzun uykuya rağmen dinlenememe ve gün boyunca keyifsiz hissetme olarak görülür.

Saat 18.00 ve 22.00 arası akşamın Kapha saatidir. Vata ve Pitta tipi insanlar bu evre bitmeden yatağa girerse uykuya dalmakta ve uykuyu sürdürmekte daha başarılı olurlar. Sabahın 06.00 – 10.00 saatleri arası da Kapha saatlerdir. Kapha kişilerin bu saatlerde uyuyor olması uyanınca yorgunluk ve keyifsizlik getirir. Bu sebeple en geç saat 06.00’da uyanmaları faydalıdır. Uykunun 22.00 – 02.00 saatleri arasındaki bölümü fiziksel iyileşmeye, 02.00 – 06.00 saatleri arasındaki bölümü psikolojik iyileşmeye ayrılır. Bu sebeple uykuyu bu saatler arasında düzenlemek tüm doshalar için hem fiziksel hem de ruhsal fayda sağlayacaktır. 

İyi Uykular. 

WellMatt Yatak Fabrikası

444 3 064

http://wellmatt.com/Sayfalar/dogru-uyumak–82/

uyumakkk

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s